”Ongelman ydin on islam”. Näin totesi henkilö terrorismista tuttavani facebook-keskustelussa. Hetkeä aiemmin olin lukenut Veikka Lahtisen ansiokkaan kirjoituksen Pääsiäiskirje: kiusaamisen ja kritiikin ero, joka on suunnattu rasismi-syytöksistä tuohtuneelle rasistille Sebastian Tynkkyselle. Siinä Lahtinen puhuu viisaasti siitä, miten rasismin määrittely ei ole pelkästään rotuperustaista tarkoituksellista syrjintää. Rasismi on sotien jälkeen salonkikelpoistettu, ja rasistit puhuvat esimerkiksi muukalaisten ”kulttuureista” ja ”uskonnosta”. Uskonto tässä tapauksessa tarkoittaa tietenkin islamia.
Ylivoimaisesti suurin osa maailman ihmisistä ei ole millään tavalla kiihkoilijoita. Ylivoimaisesti suurin osa maailman ihmisistä elää elämäänsä normaalisti kuten mekin. He käyvät töissä, asuvat kodeissaan, mahdollisesti perustavat perheen, saavat lapsia, harrastavat, katsovat telkkaria, syövät, ja käyvät vessassa. Osa heistä on muslimeja, osa kristittyjä, osa buddhisteja, osa sitä osa tätä. Jotkut meistä ovat ateisteja, mutta mekin elämme elämäämme aika lailla normaalisti, jos Lapissa keikkabussissa istuminen ja blogin kirjoittaminen on normaalia. On se. Tosi moni asia on normaalia, eri ihmiset vaan tekevät työkseen ja harrastuksikseen eri asioita. Ihmisillä on erilaisia tapoja, traditioita, sanontoja, tyylejä, rituaaleja. Osa niistä saattaa tuntua meistä oudoilta, osa jopa vaivauttavilta. Osa traditioista voi olla meistä vanhanaikaisia, jopa syrjiviä. Kaikkea ei tarvitse hyväksyä tradition nimissä tietenkään. Saudi-Arabia ja Iran ovat yhä hyvin sulkeutuneita ja konservatiivisia yhteiskuntia, mutta islamin syyttäminen tässäkin tapauksessa olisi laiskaa ajattelua. Itse islam ei sorra ihmisoikeuksia, vaan islamia tarkoitusperiään varten tulkitsevat vallanpitäjät.
Islamin syyttäminen on myös huijausta. Olisiko ”maahanmuuttokriitikoiden” suhtautuminen erilaista jos esim Irakista saapuvat pakolaiset olisivat todistetusti ateisteja? Kohdeltaisiinko heitä silloinkin yhtä alentavasti? Vai olisiko kyse kuitenkin vaan siitä että he eivät halua vääränvärisiä muukalaisia sinivalkoiseen paratiisiimme?
hyvää pohdiskelua.
tiesysti ”islman ” ei aiheuta väkivaltaa. se on ihmiset jotka tulkitsevat kirjaa. Mutta ajataus siitä että uskonto on pelkkä tulkinta , ja tekstillä kirjassa ei ole merkitystä, on myös ontto. tulkintaa voi tehdä tietyissä parametreissä. Vaikka olisi kuinka akrobaatti on vaikea kääntää ajatusta homoseksuaaluudesta hyväkstyksi islmamissa. On vaikea poistaa aajatusta aseellisesta jihadista vaikka olisi kuinka akrobaatti.
”itse islam ei sorra ihmisoikeuksia, vaan islamia tarkoitusperiään varten tulkitsevat vallanpitäjät ”
kaikkialla maailmassa missä on sharia laki, näemme ihmisoikeus rikkomuksia.
UUSIN MAA JOHON TULI 2015 SHARIA LAKI ON INDONESIA ACHE. HOMOJA ON RUOSKITTU, KRISTITTU NAINEN RUOSKITTIIN ALKOHOLIN HALUSSAPIDON TAKIA.
SHARIA ON TULKINTA ISLAMISTA, MUTTA KAIKKIALLA missä sitä käyettään on ihmisoikeusrikkomuksia.
Haluaisin kuulla miksi islman on niin väärin ymmäretty muslmien keskuudessa ?
ymmärän jos muutama maa jossa on sharia laki näin kävisi, mutta kaikissa on samat ongelmat..
ongelma teologian tasolla on profeetta muhamdein esimerkki. ei niinkään koraani, mutta hadith ja sunnah.
TykkääTykkää
islman on nuorin 3 monoteististesta uskonnosta. Kristinusko ja juutailaisuus on käynyt reformaation – islam ei ole. koska islmaissa on rakennettu sisään rakenettu suojamuuri joka estää sen arvostelun.
ex muslmit joutuvat monesti vainon kohteeksi ja heitä tapetaan.
Islamin ongelma on että se on jäädyetty muhamedin aikaan. ja muhamed on muslimien moraalinen esikuva. lapsi avioliitot muslmimaissa juontaa juurensa muhamdein lapsivaimosta aishasta. joka oli 6 vuotias.
islam kriitikoiden syttäminen rasisteiksi on laskuutta ja halutoomuutta kuunella mikä ongelma on.
se ei ole ihon väri vaan ajatusmaailma.
TykkääTykkää